bedrijf

Van challenge naar zelfsturend bedrijf

Op de Agoraschool van Niekée Roermond werken leerlingen in challenges aan hun persoonlijke interesses en ambities. Lees hoe een challenge uitgroeide tot een zelfsturend bedrijf van leerlingen.

De challenge

Coach en teamleider Rob Houben: “Een van mijn leerlingen, Rafael, wilde een uitdaging aangaan op het gebied van programmeren. Ik vertelde hem destijds dat wij de vooruitgang van leerlingen alleen mondeling aan ouders en leerlingen konden toelichten. We hadden behoefte aan een tool om deze vooruitgang transparant te maken. Leerling Rafael uit 5 vwo: “Ik heb Baruch, Ruben en een paar andere leerlingen bij deze uitdaging betrokken. Wij zijn een programma gaan ontwikkelen dat de vaardigheden van leerlingen zichtbaar maakt.”

Werken volgens Agile scrum

Rob: “We zijn een scrumproces gestart om door middel van sprints – korte afgebakende opdrachten tot een product te komen. Ik gaf inhoudelijk feedback als product owner en mijn collega Tim Slot trad op als scrum master om het proces te begeleiden. Leerling Rafael: In periodes van twee weken hebben we zo het programma steeds een beetje verbeterd.”

De juiste vragen stellen

De leerlingen werden in dit proces ook individueel begeleid door hun eigen coach. Rafael: “Door vragen te stellen zorgen de coaches ervoor dat je vooruitkomt en niet op maar één ding concentreert. Ik ben veel bezig geweest met programmeren, maar werd ook gestimuleerd verder te kijken, bijvoorbeeld naar juridische en bedrijfszaken.” Rob geeft aan dat ze dit ook proberen te stimuleren. “Ik ben van origine leraar. Ik ben gewend informatie over te dragen. Maar waar het juist om gaat, is dat ik dat niet doe. Door aan leerlingen de juiste vragen te stellen, komen ze er zelf achter.

Intervisie met collega’s en leerlingen

De juiste vragen stellen is dus niet makkelijk. Volgens Rob is het belangrijk om als coach ervan bewust te zijn dat je soms ook fouten maakt. Rob: “Dan moet ik dus het lef hebben om met de mensen om me heen daarop te reflecteren en te bespreken hoe ik het anders had kunnen aanpakken. Leerlingen kunnen dat vaak heel goed uitleggen.” Rob maakt daarom met zijn team veel ruimte voor intervisie en gesprekken, waarbij zowel coaches als leerlingen aanwezig zijn.

Flexibiliteit

Ook de flexibele inrichting van het Agoraonderwijs draagt bij aan het succes van de challenge. Coaches spreken met leerlingen leerdoelen voor elke week of periode af. Leerlingen plannen vervolgens grotendeels zelf hun dag. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen om inspiratiesessies te volgen, in stilteruimtes te werken of gebruik te maken van de praktijkruimtes. Hierdoor kan je buiten naar binnen halen. Rob: “Als je alleen maar zakelijke gesprekken kunt voeren op vrijdagmiddag tussen 13.00 en 15.00, dan kan je geen mooi project opzetten. Leerlingen worden er slimmer van als ze regelmatig contact met klanten hebben.”

Een zelfsturend bedrijf

In twee jaar tijd ontwikkelden Rafael, Baruch en Ruben onder begeleiding van Rob en hun coaches een voortgangsmonitor en challenge monitor. Ze hadden ieder eigen taken, zoals programmeren, designen en procesbewaking. Leerling Rafael: “Langzaamaan zijn we zelfstandiger geworden. Nu is het moment dat we zelf verder gaan.” De drie leerlingen runnen nu hun eigen zelfsturend bedrijf Egodact. Zowel de eigen school als andere Agorascholen maken gebruik van hun producten.

“Ik ben professioneler geworden”

De leerlingen hebben de afgelopen jaren op veel verschillende vlakken iets geleerd. Leerling Baruch: “Ik heb geleerd hoe ik beter kan designen, maar ik heb ook geleerd goed te communiceren met het team en daarbuiten. Ik ben professioneler geworden. Het heeft me als persoon veranderd. Ik neem nu meer verantwoordelijkheid. Dat komt door de kans die ik heb gekregen om in dit bedrijf te zitten. Als je dan de verantwoordelijkheid niet neemt, kom je niet verder.”

Tip voor meer motivatie en passie

Volgens Rob is dit een goed voorbeeld van hoe de leerlingen op de school met motivatie en passie leren. Om dit te bereiken heeft hij nog een tip: “Leerlingen zijn vanuit onderwijs gewend: er is 1 goed product en dat maak ik in 1 dag. Je krijgt een 6 en dan mag je verder. En zo gaat dat natuurlijk niet als je designer bent. We moeten ze leren: je eerste product is een mooie poging. En als je het steeds een beetje verbetert, kom je na verloop van tijd tot een mooie uitkomst.”

Fotobijschrift: Leerlingen Rafael, Ruben en Baruch runnen hun eigen zelfsturend bedrijf