Samen leren, werken en beleven

Stel je voor: een plek waar leerlingen, studenten, inwoners, ondernemers, herintreders, zorgprofessionals en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt elkaar in een hybride leeromgeving ontmoeten. Het doel? Van elkaar leren, elkaars talenten benutten en ontdekken waar je goed in bent. Onder de naam LeefGoed zetten elf organisaties zich in om zo’n omgeving in Veghel te creëren.

Hybride leeromgeving

Jim Broeren, projectleider op het Koning Willem I College (KWIC), een ROC in Noordoost-Brabant, is één van de aanjagers van LeefGoed. Hij droomt er niet alleen van om een plek te creëren waar samen leren, werken en beleven centraal staan, hij zet zich ook graag in om kansrijk en verbindend onderwijs te faciliteren. Hetzelfde geldt voor José Castermans. Zij is projectleider bij IBN, dat kansen biedt aan mensen die het zonder steun niet redden op de arbeidsmarkt. Jim en José werken sinds twee jaar samen aan de ontwikkeling van een hybride leeromgeving.

Ontwikkeling van talenten

Het concept LeefGoed is geïnspireerd op het gedachtegoed van de zusters Franciscanessen: wederkerigheid, sociale betrokkenheid en aandacht voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Het Franciscanessenklooster staat in het Kloosterkwartier en dat gebied wordt herontwikkeld. Het monumentale kloostergebouw en de kloostertuin blijven behouden. “De nieuwe wijk is het startpunt van LeefGoed, waar we bouwen aan een samenleving waar wonen, werken, leren, ondersteunen en omkijken naar elkaar centraal staan”, vertelt Jim. “Met de hybride leeromgeving willen we niet alleen onze studenten, maar ook allerlei andere doelgroepen faciliteren en stimuleren in de ontwikkeling van hun talenten. Als onderwijsinstelling kunnen we zo een maatschappelijke bijdrage leveren.”

Nieuwe vakmensen

Jim legt uit dat studenten Zorg en Welzijn van het KWIC in een vroeg stadium bij pilotactiviteiten zijn betrokken. “Het klooster kan een mooie plek worden waar deze studenten met diverse doelgroepen allerlei activiteiten kunnen ondernemen”, vertelt hij. “De vraag naar zorgpersoneel neemt in hoog tempo toe en de instroom in zorgopleidingen is niet afdoende. Met een hybride leeromgeving maken we de verbinding tussen leren op school en leren op de werkplek. Zo nemen we de soms negatieve beeldvorming rondom zorg weg en boeien en binden we nieuwe vakmensen met betekenisvol en inclusief beroepsonderwijs.”

“Met een hybride leeromgeving maken we de verbinding tussen leren op school en leren op de werkplek”

Betekenisvol onderwijs

Als aanjagers denken hij en José mee over hoe ze met LeefGoed tot het onderwijs kunnen komen waarop iedereen trots kan zijn. Dat gaat verder dan alleen een trainingsruimte of lokaal in het monumentale kloostergebouw. José: “We weten allemaal dat als je kennis tot je neemt, je nog veel meer leert als je die kennis in de praktijk kunt toepassen. Pas als je dat klaslokaal uitstapt, leer je hoe de maatschappij in elkaar steekt. Bovendien ontdek je zo waar je goed in bent en doe je ook vaardigheden op als toekomstige werknemer.

Scholingsaanbod openstellen

Jim en José hopen iedereen die naar LeefGoed komt te inspireren met workshops, werkervaringsplekken, stageplekken en trainingen, ook om bijvoorbeeld een nieuwe stap in zijn of haar loopbaan te zetten. José: “Ik zie het ook voor me dat partners van LeefGoed hun scholingsaanbod openstellen om al het personeel de kans te bieden om nieuwe kennis op te doen. Zo werken IBN en BrabantZorg al samen en dat leidt tot leren en werken in de zorg, wat juist zo wenselijk is.” Ook de studenten gaan in de visie van LeefGoed van alle aangesloten partners leren.

Proeftuin

“Het is een proeftuin waarvan het onderwijs voordeel kan hebben”, vervolgt Jim. “We bieden onze studenten de kans te experimenteren via geplande en spontane leerinteracties. Denk bijvoorbeeld aan een gastles of een impulsief gesprek met een student die ook LeefGoedgids is. Daar zijn we in het tijdelijke ontmoetingscentrum ook al mee bezig.”

Het KWIC draaide met IBN bijvoorbeeld ook een pilot voor studenten maatschappelijke zorg die een gastles over LeefGoed aan medewerkers van IBN gaven. José: “Zij kenden LeefGoed nog niet en zijn nu geïnteresseerd in wat dit initiatief kan betekenen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Andersom hebben deze studenten geleerd wat het betekent om bijvoorbeeld een taalachterstand te hebben. Ook ontdekken ze dat leren niet ophoudt als je een baan hebt.”

“Uiteindelijk hopen we met een duurzaam fysiek en online aanbod betekenisvol onderwijs te bieden waarmee iedereen die dat wil zichzelf een leven lang kan blijven ontwikkelen.”

Gedachtegoed van de zusters

Jim en José maken zich er hard voor dat LeefGoed zich ook ontwikkelt tot een plek met open ruimtes waar leraren straks uit nieuwgierigheid naartoe gaan om hun leerlingen iets bij te brengen. “Er vinden interviews met alle partners plaats om te achterhalen wat zij in de hybride leeromgeving willen halen en brengen”, aldus Jim. “Een leraar in opleiding gaat als stageopdracht de behoeftes onder studenten inventariseren. Uiteindelijk hopen we met een duurzaam fysiek en online aanbod betekenisvol onderwijs te bieden waarmee iedereen die dat wil zichzelf een leven lang kan blijven ontwikkelen. Zo geven we op een eigentijdse manier invulling aan het gedachtegoed van de zusters.”

Fotobijschrift: José Castermans en Jim Broeren

routekaart

Wil jij ook jouw regio als klaslokaal inzetten?
Bekijk dan onze Routekaart en volg de zes stappen!