Toen Guus Daanen zijn idee voor een campus op een bierviltje schetste, wist hij niet dat de behoefte aan zo’n ontmoetingsplek nog veel groter was dan hij dacht. Op Campus Uden staan de talenten van jongeren van 17 tot 27 jaar centraal.
Eigen plek
Uden is een dorp in Noord-Brabant met stadse allure, maar zonder studentenleven. Guus is er geboren en getogen en werkte zo’n zeven jaar geleden als vakdocent aardrijkskunde op het Udens College. Hij kent veel oud-leerlingen die in Eindhoven studeren en merkte dat zij een plek voor zichzelf misten. “Ze studeren hier niet, maar wonen, leven en werken hier wel”, zegt hij. “Vanuit dat idee ben ik een concept voor een campus gaan schetsen, een plek waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen en autonomie hebben.”
Initiatiefgever
Guus kon terecht in ’t Handelshuys, een pand waar mensen en bedrijven hun vakmanschap en kwaliteiten de ruimte kunnen geven. Hij begon met elf jongeren en legde de ontwikkeling van Campus Uden in hun handen. “Ik heb dit bedacht en ben initiatiefgever, maar ik laat het aan de jongeren over om te bedenken wat ze met de Campus willen”, zegt Guus. Na een jaar weten inmiddels zo’n 370 studenten – via via – de weg naar de Campus te vinden.
“We leggen de verbinding met het bedrijfsleven en bieden en optimaliseren stages via ons groeiende netwerk. Hier kunnen jongeren het beste uit hun studentenjaren halen. We groeien op een organische manier uit tot een plek om te netwerken, stages te zoeken, te studeren of een tussenjaar in te vullen.”
Geen kaders
Emma Maas, derdejaars studente pedagogiek, ontdekte dat op Campus Uden alles kan. “Er zijn geen kaders of hokjes en de jongeren bepalen alles”, vertelt ze. Ze kwam op de Campus terecht toen ze een stageplek zocht, maar niet kon vinden. In een ultieme poging deed ze een noodoproep op LinkedIn waarop Guus reageerde. Toeval of niet, hij had een week daarvoor kennisgemaakt met coach en docent Sanne van Uden van het Koning Willem I College (KWIC). In een zogenoemde co-creatie kon Emma één dag stage lopen op de Campus en één dag op het KWIC. Dat was een uitgelezen kans om haar eigen talent te ontdekken.
“Je krijgt hier de ruimte om jouw eigen leerproces te doorlopen en je haalt eruit wat goed voor jou is.”
Buiten de schoolmuren leren
“Ik draaide op het KWIC verschillende lessen op het gebied van 21e-eeuwse vaardigheden”, vertelt ze. “En ik heb de leerlingen op Campus Uden laten zien en ervaren dat je ook buiten de schoolmuren kunt leren. Wil je een festival organiseren, een netwerkborrel als startende ondernemer houden of zoek je iemand die bijles kan geven? Kom naar Campus Uden en we schakelen iedereen in ons netwerk in om je te helpen. Je krijgt hier de ruimte om jouw eigen leerproces te doorlopen en je haalt eruit wat goed voor jou is. Een goed gesprek met een ondernemer kan al heel veel opleveren.”
Netwerker en verbinder
Emma vond het lesgeven leuk, maar te didactisch. Ze ontdekte ook dat ze het heel waardevol vindt om haar eigen netwerk in te zetten voor de hulpvraag van andere jongeren. “Guus noemt me een natuurlijke netwerker en verbinder en dat is wel het mooiste dat ik van deze stage heb geleerd. Ik heb bijvoorbeeld een meisje met long-covid gekoppeld aan een jonge ondernemer die ademcoach is. Zij voelde zich heel erg geholpen en dat gaf me veel voldoening. Campus Uden biedt echt een plek waar jongeren zich gezien en gehoord voelen. Vanuit mijn pedagogische studie was het heel leerzaam om te ervaren hoe deze plek ontstaat en wat er gebeurt.”
“Als je talent en ondernemerschap in een bloeipand laat samenkomen, dan volgt het onderwijs vanzelf.”
Leren is overal
Op de Campus wordt elke dag een lunch georganiseerd om ontmoetingen tussen jongeren en andere mensen en bedrijven uit de regio te creëren. “Dat biedt ook kansen voor ondernemers die in deze krappe arbeidsmarkt jonge talenten leren kennen”, vertelt Guus. “En als je talent en ondernemerschap in een bloeipand laat samenkomen, dan volgt het onderwijs vanzelf.”
In ’t Handelshuys ontstaat een doorlopende leerlijn en wordt de regio echt het klaslokaal. Guus: “Leren is overal en op de Campus ontdekken leerlingen van basisscholen proeftuintjes vol ambacht, creativiteit en techniek. Het Udens College gebruikt het pand voor projectlessen en exposities en het mbo zit hier met internationale schakelklassen. En tot slot gebruikt de HAN de ruimte om studenten aan lokale vraagstukken te laten werken.”
Talentontwikkeling
Guus hoopt dat Campus Uden over vijf jaar een logische en professionele werk- en ontmoetingsplek voor jongeren is. “We willen als organisatie binnen die vijf jaar op eigen benen staan, maar de belangrijkste opbrengst is en blijft maatschappelijke impact. Een schoolbestuurder zei laatst tegen me dat we met de Campus precies doen wat we in het onderwijs willen, maar daar niet voor elkaar krijgen. Ik heb zelf gemerkt hoe lastig het is om maatwerk en talentontwikkeling centraal te stellen in een onderwijssysteem van roosters en leerdoelen. Hier op de Campus lukt het om jongeren autonomie te laten voelen en dat prikkelt ze om kansen te grijpen. Dat is goed voor de jongeren zelf, voor ondernemers en voor Uden en omgeving. Ik gun elke regio zo’n campus.”
Fotobijschrift: Guus Daanen en Emma Maas
Wil jij ook jouw regio als klaslokaal inzetten?
Bekijk dan onze Routekaart en volg de zes stappen!