leren buiten de school

Leren buiten de school

Op het A. Roland Holst College is leren buiten de school heel belangrijk. De school werkt hiervoor samen met de gemeente, zorginstellingen en andere organisaties. Lees hoe de school dit aanpakt.

Hoger leerrendement

Leraren Willem Schnitfink en Hanke Wiegand zijn de ambassadeurs van leren buiten de school op het A. Roland Holst College. Willem: “Als je dingen buiten de school doet en de leerlingen zien dat het om het echie gaat, zijn ze veel gemotiveerder. Ze pikken dan meer dingen op en vinden het leuker.” Hanke: “Je wilt leerlingen voorbereiden op de toekomst. Hier past 40 uur per week opsluiten in school niet bij. Als je leerlingen naar buiten stuurt en met andere typen mensen aan de slag laat gaan, beklijft het geleerde beter. Zo is het rendement van leren hoger.”

“Ze leren veel meer dan ze beseffen”

Elk jaar gaat een groep leerlingen bijvoorbeeld naar een groot softwarebedrijf in Hilversum. Met zes professionele IT’ers mogen ze dan in één dag iets maken, bijvoorbeeld een app. “Ze leren op zo’n dag veel meer dan ze beseffen,” vertelt schoolleider Angela Koot. Hanke: “Het is uiteindelijk niet zozeer het product waar het om gaat. Op zo’n dag werken ze in een bedrijf. Ze zien hoe de samenwerking gaat. Ze zien de processen, namelijk dat je verschillende mensen en kwaliteiten nodig hebt om iets te bedenken en te maken.

Visie van de school

Angela: “Leren buiten de school past goed bij ons schoolplan en jaarplan. Want bovenaan ons lijstje staan 21eeeuwse vaardigheden en contextrijk leren. Wij willen de wereld meer van buiten naar binnen halen in plaats van andersom. Onze school kan geen geïsoleerde organisatie zijn ergens midden in de maatschappij. We leiden de leerlingen op om ze sterke burgers te maken.”

‘Laat je zien’

Bedrijven en organisaties in Hilversum nemen veelal zelf contact op met Willem en Hanke. Willem: “Bijvoorbeeld ondernemers uit een winkelstraat in Hilversum die problemen hebben en willen brainstormen met leerlingen.” Angela benadrukt wel dat het belangrijk is dat je onder de aandacht brengt wat je doet. Bijvoorbeeld via persberichten of nieuwsbrieven. Want zo zorg je ervoor dat bedrijven en organisaties je weten te vinden. Angela: “Ons motto is: laat je zien.”

Donderdag is projectdag

Op donderdag zijn Hanke en Willem de hele dag uitgeroosterd. Willem: “We hebben dan afspraken met bedrijven en organisaties, we zijn dingen op papier aan het zetten of we zijn aan het plannen. Ook worden we door andere scholen uitgenodigd om onze ervaringen te delen. Eigenlijk maken we veel meer uren. Maar het is ontzettend leuk om te doen.”

Rol van de schoolleider

“Angela heeft vertrouwen en geeft ons alle ruimte. Ze toont belangstelling en we mogen fouten maken,” vertelt Hanke. Angela: “Ik werk liever niet voorwaardelijk. Ik heb er vertrouwen in dat je mensen die willen innoveren kunt laten gaan. Het belangrijkste voor een schoolleider is meeveren met de innovatiekracht van mensen in je organisatie.” Hanke en Willem overleggen regelmatig met Angela. “Ik vraag dan niet: wat zijn jullie nou aan het doen? Maar hoe het met ze gaat, of alles nog loopt en waar ik iets kan doen.”

Samenwerking met de gemeente

De gemeente is zo enthousiast over de samenwerking met leerlingen, dat ze dit vanaf september 2019 breder op gaan pakken met meer scholen. Ze gebruiken hiervoor de werkwijze van het A. Roland Holst College. Willem: “Onze werkwijze is als volgt. Leerlingen bevragen inwoners van Hilversum met een speciale app. Als al deze gegevens zijn verwerkt, gaan de leerlingen brainstormen op het raadhuis. Vervolgens mogen ze helpen bij het uitvoeren van een aantal ideeën.”

Snapchatfilter voor de monumentenroute

Eén idee van de leerlingen is al gerealiseerd. De gemeente vroeg zich af hoe ze al het mooie erfgoed onder de aandacht brengt van jongeren. Een aantal leerlingen raadde aan een snapchatfilter te maken voor een monumentenroute. 140 leerlingen maakten foto’s van 22 monumenten in het centrum van Hilversum. Daarna hebben zij samen met een vormgever filters getekend voor de monumenten. Van elk monument is er nu een snapchatfilter.

Tips voor andere scholen

“Belangrijk voor elk project is: maak het niet te groot en maak het niet te klein. Laat een project duidelijk leiden door een aantal mensen in de school, zoals Hanke en Willem doen. En blijf overal kansen zien. Maar deel ze op in kleinere stapjes. Anders wordt het onbehapbaar en raken leraren en leerlingen uitgeblust,” vertelt Angela. Hanke: “En blijf evalueren en verbeteren. Wij hebben bijvoorbeeld geleerd van onze leerlingen dat ze liever niet ‘s ochtends om 9.00 uur of in de winter de straat op gaan.”

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.