Leidinggeven op afstand

Leidinggeven op afstand? “Durf los te laten en te vertrouwen op je collega’s”

Als directeur starten in coronatijd is een hele uitdaging. Lees hoe sectordirecteur Elles Kahlé dit aanpakt door persoonlijke gesprekken, een enkele discussie en het vragen van feedback.

Contactmomenten

Afgelopen januari startte Elles Kahlé als sectordirecteur van drie vmbo-locaties van Curio. Vanwege de coronamaatregelen is dat een extra grote uitdaging. “Het is heel lastig om het personeel van drie scholen te leren kennen vanachter een computerscherm. Ondanks de maatregelen zoek ik zoveel mogelijk persoonlijk contact. Ik probeer één dag per week op elke locatie aanwezig te zijn en verder gebeurt veel online. Ik sluit standaard eens per twee weken aan bij de managementoverleggen van de scholen en ik overleg elke twee weken met de onderwijsmanagers. En natuurlijk vinden veel contactmomenten met hen tussendoor naar behoefte plaats.”

Beeldvorming

Van de onderwijsmanagers ontvangt Elles heel directe informatie over wat er speelt op de scholen. Daarnaast sluit ze voor haar beeldvorming regelmatig aan bij diverse overleggen, bijvoorbeeld van de leerjaarcoördinatoren of teamleiders. “Heeft een school een nieuwsbrief verstuurd, dan neem ik deze door met de onderwijsmanager. Ik reageer ook zoveel mogelijk op berichten van of over collega’s. Iemand per mail feliciteren als er een kleinkind is geboren of als ik op social media lees dat iemand het lezen van boeken wil promoten, even aangeven dat ik trots ben.”

“Ik maak regelmatig in de personeelskamer een praatje met collega’s.”

Praatje

Spontane momenten zijn er online niet en dat vindt Elles één van de grootste uitdagingen bij het kennismaken met haar collega’s: “Normaliter staan de klaslokaaldeuren open en kun je even binnenlopen. Nu moet je elkaar bewust opzoeken. Ik maak daarom regelmatig in de personeelskamer een praatje met collega’s. Dan vraag ik bijvoorbeeld waar zij het meest trots op zijn. Zo mondde een spontaan praatje met twee collega’s eens uit in een goed gesprek over een paar moeilijke onderwerpen. Achteraf gaven zij aan dat zij nog nooit zo makkelijk met een directeur over een moeilijk onderwerp hadden kunnen praten.”

Belrondje

De afgelopen periode kon Elles zich vooral focussen op de leraren op school, maar sommigen werken nog steeds volledig vanuit huis. “De online gesprekken zijn vaak in grotere groepen. Daarom heb ik de onderwijsmanagers gevraagd met welke collega’s ik nog niet persoonlijk kennis heb gemaakt en een persoonlijk belrondje ingepland. Het is fijn voor de mensen die thuis werken om te weten dat zij nog steeds in beeld zijn. Om hen dat gevoel op afstand te geven, vind ik een behoorlijke uitdaging.”

Discussie

Het goede gesprek voeren, zoals Elles dat noemt, vindt zij essentieel voor haar functie als leidinggevende. En dat kan ook in de vorm van een discussie zijn, ondervond ze al in haar eerste weken als sectordirecteur: “Op één school startte ik met een stevige discussie over het onderwijs in coronatijd. Dan luister je naar het standpunt, de pijnpunten en de belangen van de ander. En je geeft aan binnen welke grenzen de bewegingsruimte ligt. Van daaruit kun je samen zoeken naar de mogelijkheden en tot een goede middenweg komen. Het voelde als een sprong in het diepe, maar ik zat er meteen goed in.”

Feedback

Ook staat Elles open voor feedback van de onderwijsmanagers. “Ik wil graag van hen horen wat wel en niet bij de school past. Dan kijken we samen naar hoe ik tot een keuze ben gekomen. Voelt de onderwijsmanager zich daar prettig bij of niet? En hoe kunnen we het samen anders doen? De onderwijsmanagers kennen hun school door en door. Zij kunnen mij van goede feedback voorzien. Dat is niet altijd even leuk om te horen en tegelijkertijd een cadeautje. Het zegt iets over de relatie die je met elkaar hebt. En dat vind ik heel prettig.”

“De onderwijsmanagers kunnen mij van goede feedback voorzien.”

Sparringpartner

Chris Wessels, onderwijsmanager van locatie Pomona in Bergen op Zoom, is positief over Elles’ manier van leidinggeven: “Elles zoekt actief contact en vraagt naar mijn visie. Voor mij is ze een sparringpartner die meedenkt. Bovendien geeft ze mij vertrouwen. Ze steunt mij in de keuzes die ik maak. Het is haar belangrijkste taak om de balans te bewaren tussen wat het bestuur verlangt en de eigenheid van de scholen. Zij is de laag tussen het bestuur en het personeel en moet feeling houden met de belangen van beide partijen. Ik vind dat Elles daar goed mee omgaat.”

Leerlingen

Vanuit twintig jaar onderwijservaring vindt Elles het belangrijk om contact te maken met de leerlingen. “Ik pak zoveel mogelijk momenten, bijvoorbeeld door regelmatig in de gang te lopen tijdens pauzes en leswissels. Dan spreek ik ze aan op een mooi mondkapje of iets dergelijks. Toen leerjaar 4 van Pomona weer naar school mocht, ontving ik samen met de leraar de leerlingen. En als er een kwetsbare leerling in de aula zit, drink ik soms een kop chocomel met hem of haar. Mijn rol is voor de leerlingen wat meer op afstand, maar het is fijn als je een beetje een beeld van elkaar hebt.”

Loslaten

Elles heeft een goed gevoel over haar eerste maanden als sectordirecteur: “Natuurlijk leer ik nog van alles en ik pak steeds meer op. Bovendien heb ik geleerd dat ik meer mijn rust moet pakken. In eerste instantie wilde ik alles meteen goed doen. Dat kan natuurlijk niet, want ik weet nog niet alles. Ik moet groeien in zo’n rol en ik hoef ook niet over alles de regie te hebben. Loslaten en vertrouwen uitstralen naar de onderwijsmanagers en de scholen toe, is ontzettend belangrijk. Daar krijg ik veel energie en mooie ontwikkelingen voor terug.”

Fotobijschrift: Sectordirecteur Curio Elles Kahlé

 

Tips van Elles

  • Grijp alle momenten en mogelijkheden aan die ervoor zorgen dat collega’s en leerlingen de mens achter de directeur leren kennen.
  • Neem de tijd voor je collega’s. Bied ze een luisterend oor en toon oprechte interesse.
  • Log bij online overleggen drie tot vier minuten voor de start in. Dat zijn de kleine ‘social talk’ momenten om even kennis of een praatje te maken.
  • Als je collega’s daarom vragen, kijk dan met hen mee naar hun ideeën. Probeer daarbij zoveel mogelijk te sparren en te spiegelen.
  • Plan (zeker in het begin) veel tijd in voor officieuze en spontane activiteiten, zoals een (online) pubquiz, vrijdagmiddagborrel en activiteiten georganiseerd door leerlingen. Dat is veel belangrijker dan vergaderingen.
  • Relax, blijf kalm onder de druk en gun jezelf de tijd.
  • Durf los te laten, de regie uit handen te geven en te vertrouwen op je collega’s.

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.