Een (oud-)leerling aannemen als assistent-schoolleider, is dat een goed idee? Rector Arnold van Gessel: “Met zijn talent en toewijding bewees de achttienjarige Sem zich al na enkele maanden.”
Een compleet nieuwe school
Arnold is rector van het Stedelijk Lyceum en werkt samen met het naastgelegen Baudartius College aan een nieuwe school: het Eligant Lyceum. Op deze school bepaalt de leerling grotendeels zijn of haar eigen route. Sem van der Ree zette zich als leerling van het Baudartius College in bij de werving voor het Eligant Lyceum. In februari vroeg Arnold hem of hij het komende schooljaar ook nog betrokken wilde blijven bij de nieuwe school. Sem, die al van plan was om na zijn eindexamen een tussenjaar in te lassen, was erg enthousiast. Arnold: “Hij is per 1 augustus aangesteld als assistent-schoolleider voor 0,9 fte. Sem maakt deel uit van mijn schoolleiding en pakt alles op wat je maar kunt bedenken.”
Sturende rol
Het Eligant Lyceum werkt volgens een geheel nieuw concept. Arnold: “Hierin heeft Sem een sturende rol. Collega’s komen bij hem met vragen, hij lost ict-problemen op, heeft contact met het bestuur, heeft de deelraad opgezet, schuift aan bij directievergaderingen, geeft presentaties, en meer. Zoveel werk als hij mij uit handen neemt, had ik niet kunnen bedenken. En Sem voelt zich als een vis in het water.” Sem: “Ik wil mij graag ontwikkelen op het gebied van leiderschap en bestuur. De combinatie met de dagelijkse, praktische uitwerking van het concept maakt het werk erg leuk.”
Leerlingen betrekken
Sem leert veel als assistent-schoolleider: “Juist van de ervaring die je op de werkvloer opdoet, leer je hoe de school werkt en wat er leeft. Je kunt dan beter meedenken over de toekomst.” Arnold wil leerlingen blijven betrekken bij het onderwijs: “Ik merk het bij elk overleg waar Sem bijzit. Ze zijn van een andere generatie, kijken met een frisse blik. Ze bedenken andere oplossingen op dingen waarvan wij al jaren denken dat we het juiste doen. Leerlingen zijn bij uitstek experts als het gaat om leren. Zij weten wat werkt, want ze zitten er middenin.”
Structureel oplossen
Het onderwijsconcept van het Eligant Lyceum is in ontwikkeling. Sem maakt dat dagelijks mee. Meer dan Arnold. Sem: “Relevante ervaringen neem ik mee als ik nadenk over het concept van de school en bezig ben met het vormgeven van de lange termijn. In de tussentijd kun je als teamlid op school snel schakelen zodat een probleem op korte termijn opgelost wordt. Als er bijvoorbeeld een teamlid binnenloopt met een ict-probleem, ga ik direct aan de slag om het in orde te maken of een ict’er te bellen. Eenmaal opgelost kijken we ook naar hoe we zoiets in de toekomst kunnen voorkomen.”
Achterhoek-breed
Sem kijkt hierbij verder dan alleen het Eligant Lyceum. “Onze school maakt deel uit van Achterhoek VO waar vijftien scholen onder vallen. Door het contact dat wij hebben met dit bestuur, kan ik ervoor zorgen dat de andere scholen ook iets aan onze, in dit geval, ict-oplossing hebben. Bijvoorbeeld wanneer er een fusie tussen twee scholen plaatsvindt.”
Ander perspectief
Toen Arnold aan collega’s vertelde dat hij ging werken met zo’n jonge assistent-schoolleider, keken sommige collega’s hem vreemd aan. Arnold: “Een jongen van achttien? Wat is dat dan, een assistent-schoolleider? Ze wisten niet wat er ging gebeuren. Voor Sem was het dan ook best een uitdaging om zijn eigen plekje te verwerven.” Sem vult aan: “Eerst ben ik een van de leerlingen en dan sta ik ineens op een ander niveau. Dat is wennen voor ons allemaal. Ik wil laten zien dat ik nuttig ben, me goed kan inpassen en zorgen voor een goede samenwerking.”
Effect op leerlingen
Leerlingen reageren ook positief op Sems inbreng. Sem: “Het is voor leerlingen fijn om iemand aan te kunnen spreken die wat dichter bij je staat.” Al lopend door de school spreekt hij veel kinderen. “Als ik ze met een glimlach zie rondlopen of hoor dat het goed met ze gaat, dan is mijn doel als assistent-schoolleider bereikt.” Arnold begeleidt hem er goed in, vindt Sem: “Hij geeft veel vertrouwen wat vrijheid geeft. Toch is hij als achterwacht altijd aanwezig, neemt hij tijd voor persoonlijke aandacht en geeft hij goede adviezen. Ik leer elke dag zo veel…”
Persoonlijke groei
Arnold ondervindt zelf ook persoonlijke groei in de samenwerking met Sem. “Sem heeft een bepaalde openheid waarmee hij mij feedback kan geven die ik zelden van anderen krijg. Scherp én met behoud van relatie.” Arnold heeft er veel lol in. “Ik vind het aanstellen van een leerling als assistent-schoolleider heel veel meerwaarde hebben. Dat zouden meer schoolleiders moeten doen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon!”
Fotobijschrift: Assistent-schoolleider Sem met collega-schoolleider Arnold