Leerlingen pitchen over eigen ontwikkeling

Op het Isendoorn College geven leerlingen in het voorjaar een pitch over hun eigen ontwikkeling. Lees hoe ze dit aanpakken.

Hoe ontstond het idee?

Afdelingsleider Peter Diepeveen: “In het eerste jaar en het begin van het tweede jaar zijn leerlingen enthousiast en gemotiveerd voor school. We merkten dat halverwege het tweede jaar de motivatie van de leerlingen daalt.” Daar wilde Peter iets aan doen. Hij las veel voorbeelden waarin leerlingen een actieve rol spelen in hun eigen leerproces. Zo ontstond het idee van de pitches.

“Doen!”

Peter heeft zijn idee besproken met conrector Ineke Rogge. Peter: “Ineke zei meteen: doen! Ik kreeg alle ruimte.” Ineke: “Ik heb vertrouwen in de afdelingsleider. Wie ben ik om te zeggen hoe het moet? Ik ben voor autonomie in denken.” Het idee sluit ook goed aan bij de visie van de school. “We willen graag dat de leerling eigenaar wordt van zijn eigen leerproces”, vertelt Peter.

De pitch

De leerlingen geven een pitch aan 3 of 4 leraren (waaronder hun mentor) en 2 andere leerlingen. Een pitch duurt 2 minuten. In de pitch verwerkt de leerling in ieder geval de volgende vragen:

  • Hoe sta ik ervoor op dit moment?
  • Wat wil ik verbeteren?
  • Hoe ga ik dit verbeteren?
  • Hoe ga ik hiermee aan de slag?
  • Wie kan ik om hulp vragen?

Na de pitch krijgt de leerling feedback van de leraren. Deze feedback hebben de leraren zorgvuldig voorbereid in een kernteam. De leraren kunnen ook vragen stellen. De andere leerlingen die bij de pitch zijn, notuleren voor de leerling die de pitch geeft.

“Het gaat niet alleen om het geven van de pitches”

Na de kerstvakantie beginnen de leerlingen al met het voorbereiden van hun pitch. Dit doen ze tijdens drie mentorlessen. Peter: “Het gaat niet alleen om het geven van de pitches, maar om het hele traject dat de leerling doorloopt.” Na het geven van de pitch gaat de leerling aan de slag met de feedback. Tijdens mentorlessen maakt de leerling een plan van aanpak en bespreekt dit met de mentor en de betreffende leraren. Tot slot bespreekt de leerling het plan met de ouders en mentor in een driehoeksgesprek.

Wat vinden de leerlingen ervan?

Peter: “Leerlingen zijn heel positief over het pitchen. Ze vinden het ook spannend. Maar als ze klaar zijn, geven ze aan dat het nuttig is en dat het heeft geholpen om hun motivatie te verhogen.”

Betrek je collega’s

Peter heeft zijn afdeling meteen betrokken bij zijn pitch-plan. Hij vertelde erover tijdens vergaderingen en zijn collega’s waren meteen enthousiast. Ook betrok hij ze bij de uitvoering. Hij stelde een plan op met een planning en haalde tijdens vergaderingen ideeën op van collega’s. Hiermee paste hij het plan weer aan. Peter zorgt nog steeds voor ruimte om ‘het pitchen’ te blijven evalueren en verbeteren.

Belangrijke veranderingen

Het huidige schooljaar is het derde jaar dat leerlingen een pitch geven op het Isendoorn College. “In een eerder jaar deden we de pitches pas eind april. Leerlingen hadden toen te weinig tijd om nog hetzelfde leerjaar stappen te zetten. Daarom organiseren we de pitches nu eind februari”, vertelt Peter. Ook hebben ze de uitvoering van de pitch aangepast. Peter: “Eerder maakten de leerlingen bijvoorbeeld een PowerPointpresentatie. Hier zijn we mee gestopt. De nadruk lag te veel op de PowerPoint, of hij wel of niet werkte.” Ook zijn er nu minder leraren bij de pitch aanwezig. Want leerlingen voelen zich veiliger als de groep niet te groot is.

Volgende stap

Peter: “Andere afdelingen zijn ook geïnteresseerd in de pitches. En we denken erover na om de pitches ook in andere leerjaren te doen. Het liefst zou ik de leerlingen nóg meer betrekken bij hun leerproces. Ik zou bijvoorbeeld willen dat ze bij leerlingbesprekingen zelf ook aanwezig zijn. Maar dat is nu nog een stap te ver.” Ineke: “De school is bezig met de ontwikkeling van een nieuw onderwijsconcept waarin leerlingen meer eigenaar worden van hun leerproces. Het voorbereiden, geven en verwerken van de pitches past hier goed bij.”

Tags

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.