leerlingen betrekken

‘Als je het mij vraagt’

De leerlingenraad van NSG Groenewoud organiseerde begin 2019 samen met de directie en studenten Social Work van de HAN de leerlingenconferentie ‘Als je het mij vraagt’ om leerlingen actief te betrekken bij het schoolbeleid. Lees wat deze bijeenkomst de school opleverde.

Ieder talent telt

Een paar jaar geleden (2016) startte de gemeente Nijmegen met ‘Ieder talent telt’. Het doel van dit project is dat talentvolle leerlingen en studenten kansen krijgen hun talenten te ontwikkelen. ‘Ieder talent telt’ en de schoolleiding van NSG Groenewoud kwamen met het idee om leerlingen samen met studenten een conferentie te laten organiseren. Directeur onderwijs en personeel Martinette Selten: “We wilden op school de leerlingenraad meer betrekken bij het schoolbeleid. Deze conferentie sloot hier mooi bij aan.”

Keuzerooster

Martinette: “Tijdens die conferentie in 2016 kwam onder andere naar voren dat de leerlingen meer keuzevrijheid willen. Daarop besloten we te starten met een keuzerooster. Na een periode van voorbereiding startte de school in het schooljaar 2018-2019 met dit keuzerooster en de eerste reacties zijn positief. We hebben ook minder ingrijpende ideeën doorgevoerd. Bijvoorbeeld geen bel meer aan het eind van de les, zodat de les op een natuurlijk moment stopt. Omdat we erg blij zijn met dit soort inbreng van leerlingen, willen we graag vaker leerlingenconferenties organiseren.”

Organisatie van de dag

Rector Hanneke Arpots stelde vervolgens tijd en geld beschikbaar om een tweede leerlingenconferentie te organiseren. Martinette, Hanneke, de leerlingenraad en studenten Social Work van de HAN gingen samen aan de slag om de conferentie tot een succes te maken.

‘Als je het mij vraagt’

Tijdens de conferentie ‘Als je het mij vraagt’ gingen schoolleiders, afdelingsleiders, leraren en natuurlijk leerlingen met elkaar in gesprek over thema’s als leerlingeninspraak, keuzevrijheid en de ideale schooldag. Dit deden ze aan de hand van verschillende werkvormen. Het werd duidelijk hoe de leerlingen dachten over het onderwijs op hun school: “Het zou fijn zijn als je alleen de uitleg hoeft te horen van opdrachten die je niet snapt”, “Ik zou meer praktische dingen willen leren, zoals hoe je omgaat met social media of hoe je presenteert voor de klas,” en “Ik wil vakken op verschillende niveaus kunnen volgen.”

Nieuw schoolplan

“Komend schooljaar wordt een nieuw leerlingenstatuut gemaakt en wordt het nieuwe schoolplan gerealiseerd. De inbreng van de conferentie wordt hierin meegenomen”, vertelt Martinette. “Zo starten we volgend jaar met een nieuw toetsbeleid, nemen we de feedback op het keuzerooster mee en geven we een vervolg aan differentiatie bij ons op school. Leerlingen gaven ook aan dat we meer ‘masterclasses’ moeten aanbieden, waarin ze bepaalde vaardigheden leren. Leraren zijn hier inmiddels al mee aan de slag gegaan. Volgend jaar wordt bijvoorbeeld een masterclass ‘presenteren voor dummy’s’ geïntroduceerd. En er komen voor bijna alle vakken masterclasses vakvaardigheden.”

Ga in gesprek met je leerlingen

Martinette raadt elke school aan om met leerlingen in gesprek te gaan: “We zijn van plan om tweejaarlijks zo’n leerlingenconferentie te organiseren. Het levert veel op als je de leerlingen bij de inhoud en de organisatie van het onderwijs betrekt.” Ook de leerlingen reageerden positief op dat zij betrokken werden: “Het is fijn dat jullie als directie luisteren naar wat wij willen.”

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.