ROUTEKAART
REGIO ALS KLASLOKAAL
Theorie
Heb je behoefte aan meer achtergrondinformatie? Deze boeken bieden inspiratie en houvast bij het vormgeven van jouw regio als klaslokaal:
- Wouter Hart schreef het boek Anders vasthouden – 9 sleutels voor het werken uit de bedoeling. Zijn negen sleutels geven houvast bij:
- het leren sturen vanuit de bedoeling;
- het vergroten van eigenaarschap;
- het vormgeven van ondersteunende systemen
- Koop een auto op de sloop – paradigmashift in het onderwijs van Alex van Emst en Mandy Jones gaat over een alternatieve manier van kennis verwerven.
- Prof. dr. Maarten de Laat van het Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek van de Open Universiteit heeft veel onderzoek gedaan naar netwerkleren. Van zijn hand verscheen onder meer het rapport Netwerkleren: de stille kracht achter een leven lang professionaliseren.
- Lees ook het katern van de VO-academie over netwerkleren: Samen leren in netwerken – Leernetwerken voor en door schoolleiders en bestuurders.
Inspiratie
De schoolleiders die namens Schoolleiders voor de Toekomst betrokken zijn bij het thema Regio als klaslokaal vertellen jou en je team graag meer over hun eigen ervaringen. Heb je vragen of wil je een bijeenkomst samen met hen organiseren? Neem contact op!
- Campus Uden – Guus Daanen
- ROC de Leijgraaf (Koning Willem I College) – Jim Broeren en José Castermans
- Spring High – Esther de Vries
- Briant College – Harald Hentenaar en Ingrid van Amersfoort
- Sterk Techniek Onderwijs Arnhem-Liemers – Harald Wiggers en Jorein van der Put
Intervisie
- Schoolleiders voor de Toekomst organiseert regionale intervisietrajecten waarin schoolleiders kennis uitwisselen over leidinggeven aan onderwijsontwikkeling. Lees hier meer over deze trajecten.
- Leertraject VO-intervisiebegeleider basis (VO-raad): In het opleidingstraject VO-intervisiebegeleider leer je methodieken toepassen die in intervisie worden gebruikt om diepgaand en reflectief met je team in gesprek te gaan. Je leert de kunst van het luisteren en het stellen van vragen. Na afronding van dit traject ben je in staat om anderen tot denken en reflecteren aan te zetten, zodat je deze reflectie vervolgens kunt inzetten in de manier waarop jij leidinggeeft aan je team.
- Lees ook het katern van de VO-academie over intervisie: Leren door vragen en luisteren – Intervisie als ontwikkelingsmethodiek.
- In het Leernetwerk Regio als Klaslokaal werken scholen samen om te leren van elkaars ervaringen en om te werken aan hun eigen ontwikkelvraag. Het netwerk is op 1 december 2022 gestart.