INSPIRATIE

Onze voorbeelden

We zijn zelf op onze scholen al bezig om de regio óók klaslokaal te maken. Dit zijn onze verhalen:

Technisch onderwijs binnen én buiten de school

Zet je leerlingen in een klas om ze over techniek te leren, of laat je ze leren waar de techniek wordt toegepast? Voor Harald Wiggers en Jorein van der Put is het een no-brainer: leerlingen laat je leren waar het gebeurt.

Op Campus Uden komen talenten van jongeren en ondernemerschap samen

Toen Guus Daanen zijn idee voor een campus op een bierviltje schetste, wist hij niet dat de behoefte aan zo’n ontmoetingsplek nog veel groter was dan hij dacht. Op Campus Uden staan de talenten van jongeren van 17 tot 27 jaar centraal.

Spring High geeft les buiten de schoolmuren

De leerlingen van Spring High in Amsterdam leren niet alleen binnen, maar juist ook buiten de schoolmuren. De school werkt samen met de buurt en met externe partijen om betekenis aan de lesstof te geven.

Samen leren, werken en beleven

Stel je voor: een plek waar leerlingen, studenten, inwoners, ondernemers, herintreders, zorgprofessionals en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt elkaar in een hybride leeromgeving ontmoeten. Het doel? Van elkaar leren, elkaars talenten benutten en ontdekken waar je goed in bent. Onder de naam LeefGoed zetten elf organisaties zich in om zo’n omgeving in Veghel te creëren.

Briant College legt de sociale verbinding met de wijk

Een schoolgebouw dat ook buiten schooltijd open is en waar iedereen terecht kan en zich welkom voelt: bij het Briant College staat inclusief onderwijs hoog in het vaandel. De school wil een middelpunt in de wijk Presikhaaf in Arnhem zijn en zo ‘het mooiste straatje van Nederland’ maken.