Schoolleiders voor de Toekomst wil proactief invloed uitoefenen binnen de sector als het gaat om onderwijsontwikkeling. Dit doen we onder andere door in gesprek te gaan met verschillende partijen in de sector en door kennis en ervaringen met elkaar te delen, om zo van elkaar te leren. In 2021 deden we dit op verschillende manieren: we maakten praktijkvoorbeelden over bijvoorbeeld de rol van de leerling in beleidsontwikkeling, we hadden werksessies met het ministerie van OCW en organiseerden zowel digitale als fysieke leiderschapscafés over thema’s als zelfsturing en kansengelijkheid.
Hieronder vind je een jaaroverzicht met de best gelezen praktijkvoorbeelden, onze kerngroepleden in het nieuws en verslagen de werksessies met OCW.
De best gelezen praktijkvoorbeelden
- 6 criteria om het NPO duurzaam in te zetten
- Input ophalen voor het NPO met een leerlingencafé
- Corona-achterstanden? Deze schoolleider noemt het liever onderwijsvertraging
- Op het Cals College zijn ‘Learning Ambassadors’ een serieuze gesprekspartner van de school
- In deze pilot volgt een examenleerling alvast vakken op het hbo
Kerngroepleden in het nieuws
- Podcast: Camyre de Adelhart Toorop over pedagogisch leiderschap
- Interview: Willem van Ouwerkerk en Judit Weekenborg over het centraal stellen van het leren van de leerling
Werksessies met het ministerie van OCW
- Verslag: In gesprek met OCW over het Nationaal Programma Onderwijs
- Verslag: In gesprek met OCW over Maatwerk
- 16 maart 2022: Meld je nu aan voor de werksessie Examens
- 8 juni 2022: Meld je nu aan voor de werksessie Overgang PO-VO
Jaarstart 2022
Op 24 januari startten we het jaar gezamenlijk, digitaal, tussen 19.00 en 21.15 uur. Tijdens deze jaarstart zijn ook leerlingen aanwezig om te vertellen hoe zij denken over gedeeld leiderschap in de school. Wil je erbij zijn? Meld je dan nu aan via Nieuwjaarstart: verandermacht van de leerling.