‘Ik heb geleerd niet meteen aan de oplossing te denken’

Het intervisietraject Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling gaat dit najaar weer van start. Hoe helpt intervisie schoolleiders bij hun werk? Vanja Goossen, directeur van het Van Haestrecht College in Kaatsheuvel en deelnemer van het traject, kan dat goed uitleggen.

Goossen neemt op dit moment deel aan het intervisietraject van Schoolleiders voor de Toekomst. “We hebben inmiddels een aantal bijeenkomsten gehad, allemaal op een van de scholen van de deelnemers. Ik vind het heel fijn om andere schoolleiders in een kleine groep te ontmoeten. Hoewel iedereen zijn eigen casus inbrengt, zijn de problemen die we tegenkomen in ons werk vaak toch vergelijkbaar. Daar met elkaar over praten geeft binding en haalt je uit de waan van de dag. Je kunt bewust stilstaan bij het dilemma dat je hebt en je ervaringen delen. En je bent even uit je bubbel.”

Standje oplossing

Goossen vindt het opmerkelijk om te zien dat de schoolleiders in de groep meteen in ‘standje oplossing’ schieten als een probleem zich voordoet. “Dat geldt ook voor mijzelf. Maar bij veel problemen in de school is dat nu juist niet de bedoeling. Als je met een collega praat, is het vaak veel beter om actief te luisteren en echte vragen te stellen, om zo het probleem helder te krijgen. In een gesprek komt de oplossing vaak vanzelf, die hoef ik niet aan te dragen. Collega’s hebben vaak al de goede inzichten en zijn ook prima in staat op zaken zelf op te pakken.”

Leren om niet meteen aan de oplossing te denken is voor Goossen lastig, vertelt hij. “Dat inzicht heb ik tijdens het intervisietraject opgedaan. Ik ben me er nu van bewust en dat helpt me verder in mijn functie als schoolleider. Zo’n inzicht had ik van tevoren niet verwacht, het was echt verrassend. Maar het is tegelijkertijd bijzonder welkom. Ik ervaar nu dat het veel krachtiger is om op een actieve manier te luisteren.”

Veilig gevoel

De verschillende werkvormen die tijdens het traject worden aangeboden ervaart Goossen als prettig. “Die brengen structuur aan in de bijeenkomsten en dwingen je om goed te luisteren en verhelderende vragen te stellen. Mees Schouwenaar, de gespreksleider, heeft ook nog extra werkvormen geïntroduceerd omdat ze zag dat we moeite hadden met actief luisteren.”

De bijeenkomsten hebben een veilig karakter, vindt Goossen: “Je kent elkaar van tevoren niet, maar Mees zorgde voor een beschermd gevoel. Ik durf me kwetsbaar op te stellen en te vertellen wat ik moeilijk vind. Ik voel dat daar ruimte voor is.”

Wil je ook deelnemen aan een intervisietraject van Schoolleiders voor de toekomst en Voortgezet Leren? Aanmelden kan tot en met 31 oktober 2022. Bekijk hier meer informatie over het traject.

 

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.