‘De juiste vraag stellen is veel lastiger dan je denkt’

Het intervisietraject Leidinggeven aan schoolontwikkeling gaat dit najaar weer van start. Hoe helpt intervisie schoolleiders bij hun werk?

Leanne Hijink werkt twee jaar op het Johannes Fontanus College in Barneveld als afdelingsleider. “Voor het goed uitoefenen van mijn werk merk ik dat ik behoefte heb om mijn leervragen te bespreken met anderen buiten de school. Het intervisietraject van Voortgezet Leren was voor mij begin vorig schooljaar een haalbare stap. Ik dacht bovendien dat het goed bij mij zou passen, om met elkaar te leren van vragen uit de dagelijkse praktijk.”

Verdiepend

De vragen die Leanne inbracht tijdens de intervisie, gingen over dingen waar ze op dat moment mee bezig was op school. “Je kiest een casus die voor jou actueel is. Daarom leer je ervan, omdat je een vraag hebt of in een situatie zit waarvoor je een oplossing zoekt.”

De intervisiegroep was een veilige omgeving waarin ze die vragen kon bespreken: “Je moet elkaar natuurlijk eerst een beetje leren kennen, maar ik heb me vanaf het begin veilig gevoeld om te zeggen wat ik vond en dacht. Ik zat in een hele open groep waarin iedereen dat goed kon. In een veilige setting leer je ook het meest, denk ik. Dan kun je echt verdiepende gesprekken voeren, over je eigen waarden en overtuigingen. Je komt dichter bij jezelf. Daar heb ik veel aan gehad.”

Win-win

Tijdens de intervisiebijeenkomsten brengen deelnemers zelf een of meerdere casussen in, maar stellen ze ook vragen aan anderen over hun casus. “Het leuke is dat je er in alle rollen zelf wat aan hebt, maar ook in alle rollen een ander helpt. Het is echt win-win. Als je eenmaal lekker op gang bent, is het heel leerzaam en helpend.” De intervisiebegeleider ondersteunt bij het stellen van een goede vraag: “Je leert van de casus van een ander om zelf de juiste vragen te stellen. En dat is veel lastiger dan je denkt.”

Echt aan de slag

Leanne vond het fijn dat het traject ervoor zorgde dat ze echt met intervisie aan de slag ging. “De bijeenkomsten stonden nu eenmaal in mijn agenda. Dat is voor mij wel nodig om het ook echt te doen. Want door alles wat er dagelijks gebeurt op school, staat intervisie nooit bovenaan mijn prioriteitenlijst. Een van de bijeenkomsten was voor mij in een heel hectische week, maar toen ik er eenmaal was, lukte het goed om alles even achter me te laten. Ik kan het anderen dan ook echt aanbevelen om tijd en ruimte voor intervisie te maken. Je helpt jezelf en anderen echt een stapje verder!”

Dit intervisietraject wordt georganiseerd door Voortgezet Leren, Schoolleiders VO, Schoolleiders voor de Toekomst en de VO-academie. Wil je ook deelnemen aan het intervisietraject? Meld je dan uiterlijk 1 oktober aan!

 

Lees ook het verhaal van Chris Verboven, afdelingsleider van Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht.

Fotografie: Dirk Kreijkamp