Toekomstexpositie

Organiseer een toekomstexpositie

Wil je leerlingen betrekken bij onderwijsvernieuwing? Een ‘toekomstexpositie’ is een mooi middel om met je leerlingen in gesprek te gaan. Lees hoe je zo’n expositie organiseert op je eigen school.

Dialoog met de leerling

Een toekomstexpositie is een middel om de dialoog met leerlingen aan te gaan over hun onderwijsvisie. Leerlingen laten met een creatief werk zien wat voor hen het ideale onderwijs is. Door aan de hand van dit werk met leerlingen in gesprek te gaan, kun je als school vormgeven aan onderwijsvernieuwing mét hun inbreng.

Stappenplan

Wil je een toekomstexpositie op jouw school organiseren om de dialoog met de leerling aan te gaan? Volg dan de volgende stappen:

1. Zorg voor het benodigde materiaal

Leerlingen kunnen voor de expositie bijvoorbeeld een poster of een filmpje maken. Voor een poster kan dit format worden gedownload. Zorg hierbij voor aanvullend materiaal, zoals stiften en stickers. Voor een filmpje heb je een device, internetverbinding en software – bijvoorbeeld iMovie – nodig.

2. Stimuleer leerlingen na te denken over hun ideale onderwijs

Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een filmpje te laten zien over revolutionair onderwijs of een opdracht te laten uitvoeren waarbij leerlingen ‘out of the box’ moeten denken. Je kunt ook samen hardop brainstormen over wat er allemaal anders zou kunnen als alles mogelijk zou zijn binnen het onderwijs.

3. Stel leerlingen stimulerende vragen

Denk aan vragen als: Wanneer had je echt een leuke les? Waar kwam dit door? Wanneer ga je blij naar huis? Welke vaardigheden heb jij nodig in de toekomst? Wat heb je nodig van school om deze vaardigheden te ontwikkelen? Als je iets mocht veranderen op school, wat zou je dan doen? Als jij schoolleider was, wat zou je dan doen?

4. Aan de slag

In deze stap gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen creatieve werk voor de expositie, waarin ze laten zien hoe volgens hen het onderwijs eruit zou moeten zien. Plan hier ongeveer 45-60 minuten voor in.

5. Regel ruimte en tijd

Zorg ervoor dat er een ruimte en tijd wordt gereserveerd voor schoolleiders, leraren en/of leerlingen om de expositie te bekijken. Houd hierbij in gedachten dat er genoeg tijd moet zijn om de dialoog met de leerling te voeren.

6. Luister en ga de dialoog aan

De leerlingen lichten tijdens de expositie hun werk toe aan de hand van een voorbereide pitch. Luister goed naar hun verhaal en ga vervolgens met hen in gesprek door vragen te stellen. Tijdens eerdere toekomstexposities kwamen er relevante inhoudelijke tips van leerlingen naar voren, zoals ‘’Ik wil veel liever werken met projecten dan met toetsen. Bij een project kom ik er tussendoor al achter hoe het gaat en kan ik dat nog aanpassen,’’ en ‘’Ik wil graag een soort vertrouwenspersoon die leerlingen kan leren hoe ze een leider zijn over zichzelf en over hun kwaliteiten.’’

Werk van een leerling voor de toekomstexpositie:

7. Neem vervolgstappen

Wat ga je met de input van de leerlingen doen? Kunnen er stappen worden gemaakt naar het realiseren van onderdelen? Wat is haalbaar en wat niet? Probeer realistische doelen voor jezelf te stellen. Koppel deze doelen vervolgens terug aan de leerlingen, zodat zij weten wat er met hun inbreng wordt gedaan.

Wil je een toekomstexpositie organiseren met ondersteuning van Schoolinfo? Neem contact op via schoolleiders@schoolinfo.nl. Lees ook hoe de toekomstexpositie was op het Isendoorn College.

Wil je weten wat de effecten zijn van het betrekken van leerlingen bij onderwijsinterventies? De Kennisrotonde zocht het uit. Bekijk het antwoord.

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.